Excursie naar provincie Zeeland 2019

Op zondag 24 februari 2019 hebben we de provincie Zeeland bezocht. Normaal noemen we dit een winterexcursie maar deze excursie kunnen we gerust een lente-excursie noemen. Het was vrijwel windstil, de hele dag scheen de zon en met een temperatuur van ongeveer 12 ˚C was het de hele dag aangenaam vertoeven. We begonnen de excursie aan de Grevelingen bij Battenoord. Hier overwinteren elk jaar de Flamingo’s die net over de grens van Drenthe in Duitsland broeden. We zagen hier niet alleen Flamingo’s maar ook vielen de grote aantallen Middelste Zaagbekken op. Tijdens het wandelen riep Isidro dat hij een roepende Zwartkopmeeuw hoorde en niet veel later zagen we de Zwartkopmeeuw overvliegen. De meeuw was nog net niet in zomerkleed maar had al wel een gedeeltelijke zwarte kop. Verder valt bij een Zwartkopmeeuw altijd op dat ze nauwelijks zwart gekleurd zijn in de vleugels. Als je een heel lichte meeuw ziet heb je dus kans op een Zwartkopmeeuw. We zagen op Waarneming.nl dat er bij Bruinisse een Grauwe Gors zou moeten zitten dus dit was ons volgende doel. Nog voordat we bij Bruinisse waren kom je langs een zandplaat waar altijd veel vogels zitten, dus hier toch maar gestopt. Inderdaad zaten er weer veel vogels zoals Wulpen, Scholeksters, Zilverplevieren, Tureluurs en veel Bonte Strandlopers. Ineens paniek en alles ging op de wieken. Even later zagen we de Slechtvalk voorbij komen die mooi op een paal bij de zandplaat ging zitten. Toch overheerst de drang naar voedsel zoeken en tien minuten later waren de meeste vogels al weer druk aan het voedsel zoeken terwijl de Slechtvalk nog steeds toekeek. De Grauwe Gors zat buitendijks dus we moesten de auto’s parkeren en de dijk over wandelen. Staand boven op de dijk zagen we meteen een viertal Alken. Het bleken er uiteindelijk zes te zijn die we met zijn allen prachtig hebben kunnen aanschouwen door de telescopen. Iets verderop zagen we nog een Zeekoet zodat je mooi het verschil kunt zien tussen deze twee soorten. Vooral de dikke, forse snavel is een mooi kenmerk van de Alk. Na deze prachtige waarnemingen zijn we nog een eindje doorgelopen want iets verderop moest de Grauwe Gors zitten. Bij de plek aangekomen stonden er enkele vogelaars die ons vertelden dat de Grauwe Gors ergens op de grond zat en niet te zien was. Na ongeveer een kwartier kwam de Grauwe Gors tevoorschijn en konden we met de telescoop de soort goed zien. Plotseling vloog de vogel op en we zagen dat de vogel helemaal de plas overvloog richting het andere eiland. Ik zei al dat we geluk hadden en dat waarschijnlijk deze Grauwe Gors hier niet meer zou verschijnen maar de volgende dag zag ik op Waarneming.nl dat de Grauwe Gors toch weer op de plek zat waar wij de vogel ook zagen. De volgende bestemming is een klassieker, Plan Tureluur oftewel de Prunjepolder bij Zierikzee. We hebben eerst het stuk verkend bij Zierikzee waar we veel Kluten zagen maar ook Smienten en Wintertalingen. Daarna doorgereden naar de Prunjepolder waar we bij de Flauwersinlaag meteen al enkele Nonnetjes zagen. Hier zaten ook al de eerste Lepelaars, Grutto’s en Kemphanen. Al deze soorten overwinteren zuidelijker en komen nu weer terug om hier in Nederland te gaan broeden. De volgende bestemming was de Brouwersdam. In de winter is dit de mooiste plek om een aantal niet alledaagse overwinterende vogels te zien. Het begon al meteen goed want niet ver van ons vandaan zagen we enkele Roodkeelduikers. Overal langs de Brouwersdam zie je ze. Ik denk dat we alleen al die dag tegen de honderd Roodkeelduikers hebben gezien. Ook hier weer veel Middelste Zaagbekken met daartussen een groepje Zwarte Zee-eenden. Met de telescoop kon iedereen goed het verschil zien tussen de vrouwtjes met hun iets lichte kop en de mannetjes met een knobbel op de snavel. Langs de dam rijdend zagen we nog enkele Scholeksters en uiteraard Steenlopers die hier altijd te vinden zijn. Opvallend genoeg zagen we dit keer geen Paarse Strandlopers die hier meestal ook in de winter te zien zijn. Verder weg op de dam werden we door een vogelaar gewezen op een IJsduiker. Helaas zat deze IJsduiker wel ver weg maar door de grootte zie je wel meteen dat het geen Roodkeelduiker is. We hadden nog voldoende tijd over zodat we besloten om bij Ouddorp het strand te bezoeken waar die dag Strandleeuweriken waren gezien. Helaas hebben we die niet gezien maar zagen en hoorden we wel de Boomleeuwerik en een Blauwe Kiekendief. Alles bij elkaar een schitterende dag, zeker met het mooie weer dat we hadden. De provincie Zeeland is in Februari de beste plek om allerlei niet alledaagse vogels te bekijken. In de auto terug naar Uden genoten we nog volop na van alle waarnemingen.