Inloggen

Wachtwoord *
Onthoud mij

Inleiding

Van 20 mei tot en met 23 mei zijn we met tweeëntwintig vogelaars naar Zuid-Limburg geweest. De Limburgse heuvelen trekt altijd veel mensen aan, omdat de natuur er zo overweldigend mooi is en je het gevoel hebt in het buitenland te vertoeven. We hebben dan ook vier heerlijke dagen doorgebracht op een schitterende locatie. Mooie appartementen, een gezellig terras en een gezelschapsruimte die van alle gemakken voorzien was. Wat ook erg mooi was; de Huiszwaluwen en Boerenzwaluwen vlogen je om de oren, ze broedden dan ook aan ons gebouw. Als je de tuin uitliep kwam je bij de Geul, met zijn kraakheldere water, de vele bloemen langs zijn oevers en de koeien in verschillende kleuren, die rustig lagen te herkauwen. Een prachtig plaatje!

We hebben ondanks de aanwijzingen die we gehad hebben geen Oehoe gezien, ook geen IJsvogel, Waterspreeuw of Europese kanarie, maar wel de Spotvogel, de Braamsluiper, de Grote Gele Kwikstaart, de Fluiter, de Zomertortel, het Vuurgoudhaantje en de Nachtegaal. Met onze wandeling in België, zagen we heel dichtbij een Boerenzwaluw. Als hij zat te prevelen ging zijn bekje een klein stukje open en als hij zijn rateltje liet horen ging zijn bekje wagenwijd open. Echt leuk om te zien. Je kon ook mooi zijn rode keeltje, vuilwitte borst, glanzend blauwe vleugels en lange staartpennen zien. Een vogel van zo dichtbij goed kunnen bekijken heeft denk ik meer waarde, dan een stipje in de lucht waarvan een ander zegt wat het is.

Donderdag 20 mei

De eerste stop is op de parkeerplaats van een mooi kasteel (Elsloo). Bij dit kasteel ligt een natuurgebied, het Bronnetjesbos.

Het bos heeft een bijzondere bodemopbouw. Het komt er op neer dat op verschillende plaatsen bronnen zijn ontstaan, doordat kleilagen tegen elkaar aangeschoven zijn. Nog niet eens aangekomen zien we meteen een Grote Gele Kwikstaart én een Grauwe Vliegenvanger. Snel beginnen we aan de tocht . We horen de Zomertortel en er zijn verschillende plantensoorten te zien. Planten kijken is dan wel iets heel anders dan vogelen, maar het is ook wel leuk, ach en ’t is vakantie. We kijken en luisteren naar allemaal mooie dingen; Vuurgoudhaan, Aardappelgal, het is er allemaal.

Na de mooie wandeling gaan we verder, op zoek naar de Oehoe. Via Maastricht rijden we richting de Sint-Pietersberg, waar ergens in een groeve de Oehoe moet zitten. Zodra we uit de auto stappen laat de Nachtegaal zich luidkeels horen. Met de Oehoe moet het dus ook wel lukken, nee dus. We kijken in het juiste gat maar vinden hem niet. Teleurgesteld, maar blij met de Nachtegaal gaan we verder naar ons echte adres. We slapen in een prachtig appartement, vlakbij het Geuldal, een prachtig natuurgebied.

In de appartementen kunnen we wel jaren verblijven, alles wat je nodig hebt is er.

Ook dingen die je in deze omgeving helemaal niet nodig hebt, zoals een televisie, zijn in het appartement aanwezig. Verder is er een grote groepsruimte waar we kunnen koken.

Na het testen van het lekkere eten wandelen we nog even door het Geuldal. Erg veel zien we niet, qua soorten dan, maar de omgeving is geweldig. Langs de meanderende Geul zijn de gewone vogels, zoals de Fitis net zo interessant. Ook nu kijken we stiekem weer naar de planten. Een geel bloemetje valt ons op, wat het is, geen idee. Volgens een visser uit de buurt moet het geel walstro zijn, de meningen zijn nu nòg verdeeld. Na de wandeling drinken we nog wat. Morgen is er weer een veelbelovende dag.

Vrijdag 21 mei

’s Morgens om acht uur gezellig ontbijt met elkaar. Na het ontbijt zijn we gaan wandelen door het Geuldal. Natuurlijk naar vogels luisteren en kijken. Voor een aantal nieuwelingen is het nog erg moeilijk om te horen wat er fluit. Vaak een discussie wat we horen en zien. Dat is wel erg leuk, want de één zegt het is die vogel, nee zegt de ander je hoort toch duidelijk dat het die is.

Maar dan geeft de ervaren vogelaar het verlossende antwoord (want die legt uit dat er ook een bepaalde biotoop bij hoort) en iedereen is tevreden! Dus wordt er onderweg heel wat afgepraat en gediscussieerd. Ook hebben we veel over bomen, bloemen en planten geleerd.

Om half één hebben we in Vijlen heerlijk zitten lunchen. Om ongeveer vier uur kwamen we bij een gelegenheid waar ze heerlijk ijs en vruchten verkochten, dus iedereen zat weer lekker van een ijsje te snoepen. Tegen vijf uur waren we weer terug op ons logeeradres. Iedereen moe, dus even uitrusten onder het genot van een borrel om ons hongerig te maken voor de barbecue.

Zaterdag 22 mei

’s Morgens om half negen een lekker ontbijt door onze corveegroep klaargemaakt om daarna een groepsfoto te maken. Om half tien liepen we naar de Volmolen in Epen voor een excursie daar.

Onderweg natuurlijk vogeltjes en plantjes bekijken. Bij de volmolen was er een gids, Zef Roebroek , die ons vergezelde en prima uitleg gaf over de Volmolen. De Volmolen werd vroeger gebruikt voor het vollen van stoffen. Nu wordt de molen gebruikt voor het malen van granen. Zeer interessant hoe mensen vroeger de molen als energiebron gebruikten om producten voor consumptie gereed te maken.

Daarna weer naar onze kampeerboerderij, om met de auto naar de Kasteeltuinen in Vaalsbroek te gaan. De tuinen zijn daar geweldig en echt de raarste bomen en planten zie je daar. Zelfs een aanvalslag van een zwaan in een vijver trok veel aandacht. De zwaan viel een moedereend met haar kuikens aan, om de aandacht van ons te krijgen en misschien nog wat te kunnen vangen.

Daarna naar ons kampeeradresje om wat te drinken en klaar te maken om uit eten te gaan bij Restaurant Gerardushoeve in Epen. Een gedeelte van de groep ging met de auto naar het restaurant de rest liep ernaar toe. Ook daar weer overweldigend lekker gegeten en gekletst.

Zondag 23 mei

Na een goede maar veel te korte nachtrust, wilden we om zeven uur op pad gaan. Maar het begon te regenen, helaas. Toch gingen er vijf fanatiekelingen op stap. Wij zijn koffie gaan drinken en om acht uur, toen het droog was, nog een half uurtje op stap gegaan. We hebben
genoten van de tuinfluiter die een concert weg gaf. Om half elf was alles opgeruimd en gingen onze koffers in de auto's. Vandaag gingen we langs de Geul wandelen. Het weer was goed want het was droog. De zon scheen af en toe en er was een fris windje. Het was dus de hele dag door 'jas aan, jas uit', maar dat kon de pret niet drukken. Het was weer hartstikke gezellig. Zo waren we nog maar net aan het vogelen en er werd al volop in de natuur gewipt. De Holeduif gehoord: "hoep, hoep, hoep! Meteen daarop zagen we een nestje met Heggenmussen die net uit vlogen, heel vertederend.

De Grasmus zat ook te poseren voor ons en we zijn door gewandeld naar België. Gelukkig had iedereen het paspoort bij zich en konden we meteen een Bels terrasje pikken. Allemaal even uitgerust en wat gedronken. Dit was bij de camping 'du vieux moulin'. Verder gewandeld door het plaatsje Sippenaeken en daar een kerkje bekeken: Eglise St. Lambert. Daarna heerlijk gepicknickt
tussen de koeienvlaaien. Verder gewandeld en we kregen een prachtig zicht op het kasteel

Hier werd nog even alles opgegeten wat nog in de rugzak zat.

Epen was ons volgende doel dus maar weer verder gewandeld.. Om half vier waren we weer bij onze camping. Hier hebben we nog wat gedronken en van elkaar afscheid genomen.

Vogelwaarnemingen excursie Zuid Limburg 2004

Blauwe Reiger, Boerenzwaluw, Bonte Vliegenvanger, Boomklever, Boomkruiper, Boompieper, Bosrietzanger, Braamsluiper, Buizerd, Ekster, Fazant, Fitis, Fluiter, Geelgors, Gierzwaluw, Goudhaan, Grasmus, Grauwe Vliegenvanger, Groene Specht, Groenling, Grote Bonte Specht, Gaai, Grote Gele Kwikstaart, Grote Lijster, heggenmus, Huismus, Holeduif, Huiszwaluw, Kauw, Kievit, Kneu, Koekoek, Koolmees, Merel, Nachtegaal, Pimpelmees, Ringmus, Roek, Roodborst, Spotvogel, Spreeuw, Staartmees, Tjiftjaf, Tuinfluiter, Turkse Tortel, Vink, Vuurgoudhaan, Waterhoen, Wilde Eend, Winterkoning, Zanglijster, Zomertortel, Zwarte Kraai, Zwarte Roodstaart, Zwartkop, Witte Kwikstaart.