Inloggen

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Onthoud mij

Met ons gezin zijn we dit jaar (2013) van 1 t/m 8 mei naar Mallorca gegaan. Hier hebben we tussen het bezoeken van dorpjes, stranden en terrasjes natuurlijk ook naar vogels gekeken. We zaten in een appartement in het noorden van Mallorca (Son Serra de Marina) met uitzicht op en prachtig blauwe Middellandse zee. 'S morgens vroeg gingen we van uit het appartement vaak vogelen in de omliggende gebieden. Rondom het appartement waren al mooie soorten te zien, o.a. Grauwe Vliegenvanger, Kleine Zwartkop, Duinpieper, Roodborsttapuit, Thekla Leeuwerik, Griel. De Audouins Meeuw kwam zelfs het brood vanaf ons terras eten!

kleinezwartkop
Kleine Zwartkop © Vogelwacht Uden e.o.

Een aanrader voor de te bezoeken vogelgebieden in Mallorca is het boekje van Dave Gosney, wat we veelvuldig geraadpleegd hebben.

mallorca

Mallorca is één van de Balerische eilanden van Spanje, met een oppervlak van 3648 km2. Het eiland telt 800.000 inwoners, waarvan zo'n 120.000 "buitenlanders" zijn.
Het westen van Mallorca is bergachtig, waarvan de hoogste berg 1445meter is. Het oosten is vlakker en telt vele mooie baaitjes met kleine tot grote stranden. In het zuiden is het het meest toeristische en heeft de meest bezochte badplaatsen. Hier ligt ook de stad Palma de Mallorca. In het noorden liggen de mooiste natuurgebieden met diverse dorpen aan de zee.

Hieronder een beschrijving van de natuurgebieden die we bezocht hebben;

S'Albufera

S'Albufera is het grootste wetlandgebied van Mallorca, het heeft een eigen bezoekerscentrum. De ingang van het gebied ligt aan de doorgaande weg van Alcudia en Picafort, hier is tevens een kleine parkeerplaats. Deze was vaak in de middag vol. Om het gebied in te mogen heb je een ticket nodig. Deze is gratis te verkrijgen bij de receptie. Wij hadden meteen toegang gevraagd voor de hele week. Hierbij kregen we ook toestemming om buiten de openingstijden (9.00 - 17.00) er te mogen komen.

DSCF0162 DSCF0158

Het toegangspad (1,5 km) naar het bezoekerscentrum loopt langs een kanaaltje. Hier hoorden we al direct de vele Cetti's Zangers, Nachtegalen en Kleine Zwartkoppen.
DSCF0163 DSCF0490
Wat verderop zaten enkele Kwakken en Koereigers aan de overkant.
Kwak © Vogelwacht Uden e.o.

Ook de Graszanger liet zich veelvuldig horen. Vanuit het bez.centrum zijn er diverse wandelingen te maken. De langste is 11 km, waarbij je om het gebied heen loopt.
DSCF0161 DSCF0408

Diverse vogelkijkhutten zijn er te bezoeken, de 2 hutten dichtbij hét bez.centrum leverde al mooie soorten op;broedende Steltkluten, Kleine Plevier, Tureluurs, Meerkoet, Bruine Kiekendief.

DSCF0480 DSCF0481

De Visarend gaf er iedere dag wel een show, tot 2x toe hebben we deze een vis zien verorberen rechtdoor de hut.
visaend3 visarend4
visarend5
Visarend © Vogelwacht Uden e.o.

Natuurlijk moest die veelvuldig op de foto. Tijdens het fotograferen zag Marijn een Vorkstaartplevier voor de Visarend zitten, dit was de enige die. We deze week gezien hebben. Verder zagen we nog Iberische Kwikstaarten ( met witte keel), Themmincks Strandloper en de Purperkoet!
purperkoet
Purperkoet © Vogelwacht Uden e.o.

De Marmereend hebben we hier helaas gemist. Vanuit de hutten zijn we noordwaarts gelopen, aangekomen bij het kanaal. Hier heb ik mijn eerste doelsoort gezien, de Knobbelmeerkoet! Deze voor mij nieuwe soort is in het verleden hier weer uitgezet.
knobbelmeerkoet
Knobbelmeerkoet© Vogelwacht Uden e.o.

In totaal hebben we er 3 gezien waarvan er 'een geringd was! Aan de andere zijde van het kanaal waren ook nog 2 hutten, deze leverde het volgende op; Tafeleend, Wintertaling, Zomertaling, Zwarte Ruiter, Grutto, Strandplevieren.
Zomertaling© Vogelwacht Uden e.o.                                                Zwarte Ruiter© Vogelwacht Uden e.o.

Na 10.00 uur wordt het naast warm ook wat drukker in het gebied. Een schoolexcursie leverde een volle hut op!

Marijn had samen met Susanne en Lieke de grote route gelopen (11,5km). Een mooie wandeling, met diverse Bruine Kiekendieven en zelfs een grote nog niet op naam gebrachte Arend gezien. Aan het begin van deze wandeling was de Snor mooi te horen en te zien. Zelfs de vele Cetti's zangers lieten zich vaak van zeer dichtbij zien!
Graszanger © Vogelwacht Uden e.o.

Het gebied is slechts via de hoofdingang te bezoeken, andere ingangen zijn gesloten. Toch zijn we eenmaal over een hek geklommen om bij de Colombars Pools te komen. Volgens het boekje hadden we hier het meest kans op de Zwartkoprietzanger. Al na een 10 minuten hoorde we deze in het riet zingen en na enig zoekwerk ook zelfs zien.

zwartkopriet zwartkopriet1
Zwartkoprietzanger© Vogelwacht Uden e.o.

De 2e doelsoort voor deze vakantie was binnen!

Volgens de beschrijving is er vanuit de doorgaande weg een mogelijkheid om de oude zoutpannen te bekijken. Deze liggen een 2,5 km voor de parkeerplaats bij een bord 'S'Illot'. Hier is echter geen toegestaande parkeergelegenheid.

DSCF1031 DSCF1323a
Roodkopklauwier© Vogelwacht Uden e.o.                                         Marmereend© Vogelwacht Uden e.o.

Het leverde ons wel mooie soorten op; Roodkopklauwier (Balearische), Krooneend met jongen, Steltkluuten en een koppeltje Marmereenden!

Depuradora

Vanuit C'an Picafort zijn we richting Muro gereden. Voor het busdepot is een zandpad naar rechts. Hier rijd je Depuradora in, wat tegen het gebied S'Albufera aan ligt. Al direct hoorde we de Duinpier roepen. Een Thekla Leeuwerik was in de lucht aan het zingen. Diverse Bijeneters waren in een veld aan onze rechterhand te zien. Dit gebied is niet toegankelijk! De Kortteenleeuwerik liet zich wat beter te zien, deze waren langs de weg aan het foerageren. Prachtig zagen we een Scharrelaar langskomen, wat een kleurrijke vogel is dit toch. Tijdens het volgen van de Scharrelaar kwam ook nog een andere kleurrijke vogel in de beeld; de Wielewaal!
DSCF1011 DSCF1014
Kortteenleeuwerik© Vogelwacht Uden e.o.

Een groepje van een 14 Koereigers waren aan het foerageren in de kruidenweide. Na een 1,5 km is er een zandpad naar links ( aangegeven met een verrekijker). Hier zijn we ingeslagen en kwamen we bij een kijkplatform uit.

DSCF1016 DSCF1015
Vanuit dit platform hadden we zicht op een waterreservoir. Naast de Grote Karekiet zagen we Bergeenden met jongen, Dodaars, Kleine Plevieren en onze enige Visdief. Overvliegend zagen we diverse Bruine Kiekendieven, vele Gierzwaluwen en zelfs 2 Alpengierzwaluwen!

Tucan Marsh

Iets ten noorden van Alcudia is een klein watertje. Dit is te bereiken vanuit een zandpad naast de Lidl. Vanuit dit zandpad heb je vooral s' morgens mooi zicht op het water. Hier zagen we enkele Purperreigers en ook onze enige Kokmeeuwen!Vele zwaluwen waren er hier te zien, Boerenzwaluwen, Huiszwaluwen en enkele honderden Gierzwaluwen.

Albufereta

Dit wetlandgebied is kleiner dan S'Albufera. Via diverse beschreven zandpaden is er toegang.
De locatie van de Griel op de kaart leverde ons inderdaad een koppeltje Grielen op.
Griel© Vogelwacht Uden e.o.
Op en rondom de plassen leverde ons echter niet veel soorten; Geelpootmeeuwen, Tafeleenden, Krooneenden, Europese Kanarie. Langs de kust wel diverse Audouins Meeuwen en zelfs Steenlopers.

Formentor Peninsula

Deze kaap ligt in het noordelijke puntje van Mallorca, vanaf Port de Pollenca staat de route naar deze kaap aangegeven. Via een 15 km en vele bochtjes kom je door mooie gebiedjes met prachtige vergezichten. Hier zouden vooral Elenora's te zien zijn, maar hebben wij deze gemist. Op het einde staat een Vuurtoren die veelvuldig bezocht wordt, gezien de volle parkeerplaatsen.
IMG 1469 IMG 1487
Bij de vuurtoren zagen we naast de brutale Geelpootmeeuwen die de kruimels van de borden aten. Aan de achterzijde van de Vuurtoren was prachtig een mannetje Blauwe Rotslijster aan het zingen.
IMG 1473
Geelpootmeeuw© Vogelwacht Uden e.o.
De zee was erg rustig en leverde geen Pijlstormvogels op. Op de terugweg is er nog een mogelijkheid om naar een strandje te gaan (parkeren 10 euro). Onderweg hoorde we nog wel het Vuurgoudhaantje. Vele Grauwe Vliegenvangers waren er op de route te zien. deze waren trouwens net als de Kleine Zwartkop over het hele eiland volop aanwezig!

Boquer Valley

Deze vallei is een echte aanrader. Ten noorden van Port de Pollenca is een kleine parkeerplaats (39.9130N, 3.0841E) van waaruit een 5km lange wandelroute start.
Vanaf de parkeerplaats liepen we direct langs een prachtige oude Olijfboomgaard, hier zagen we al direct de Grauwe, maar ook de Bonte Vliegenvanger. Ook een Draaihals was hier volopaan het roepen, helaas kregen we deze niet in de kijker.
DSCF1141 DSCF1144
Na de Oljfboomgaard kom je op een partikulier terrein uit, dit terrein is via ene hekwerk vrij toegankelijk.
Vanaf hier had je een prachtig uitzicht op Pollenca, maar ook over de diverse landbouwgronden. Hier zagen we al direct een koppel Griellen lopen. Naast de Kleine Zwartkop, hoorde we ook hier de Draaihals en zagen de Bonte Vliegenvanger. Tevens zaten hier diverse kleine zangers; Fitis en Bergfluiter. De Baardgrasmus die door een groepje Engelsen was gezien hebben we niet teruggevonden.
DSCF1146 DSCF1148
Vanuit dit partikulier stuk begon de wandeling in de kloof. Volgens vele verslagen kun je hier tijdens trektijd diverse soorten verwachtten. Boven ons hoofd hoorde we een alarmroep van een roofvogel, dit bleek een koppel Dwergarenden te zijn welke hier broedden.
Dwergarend© Vogelwacht Uden e.o.

De reden van het alarmeren werdt ook duidelijk, een Raaf probeerde de prooi van de Dwergarend af te pakken.
DSCF1168 DSCF1160
Raaf© Vogelwacht Uden e.o.                                                             Dwergarend© Vogelwacht Uden e.o.

De Blauwe Rotslijster was bovenop de rotsen aan het zingen. Vele Gierzwaluwen kwamen over, even later zagen we ook enkele Rotszwaluwen vliegen. Het gebied werd steeds mooier, door de hoge bergen om je heen kregen we weinig zonlicht.
Water verderop hoorde we een Gors zingen, dit bleek de Cirlgors te zijn (wéér een soort erbij). Volgens de beschrijving van Dave Gosney was er kans op de Balerische Grasmus zodra de zee in zicht kwam.
Deze soort is vooral te zien op en rond het laag struikgewas op de lichte helling. Na wat gezoek kregen we deze soort in beeld, wat voor mij een nieuwe soort was.
In totaal hebben we een 3-tal van de Balerische Grasmussen gezien, waarvan er één zelfs met voedsel weg vloog (nest). Deze drukke vogel liet zicht soms kort zingend zien op de struiken, waarna deze snel weer naar de grond vloog. Foto's waren hier nauwelijks van te maken.
DSCF1223 DSCF1229
Balerische Grasmus© Vogelwacht Uden e.o.

Wat verderop zagen we nog de Zwarte Roodstaart.
Zwarte Roodstaart© Vogelwacht Uden e.o.

Na al dit moois zijn we via dezelfde route weer terug gegaan (er is geen andere keuze). Op de terugweg hebben we nog een 4-tal Eleonora's Valken mogen bewonderen.

Arta Peninsula

Nabij de vestigingsplaats Arta is een heuvel met een Tv mast. Hier hadden we kans op de Aasgier, maar helaas deze hebben we er niet gezien. Slechts een enkel Elenora's valk en Roodborsttapuit zagen we er.
Roodborsttapuit© Vogelwacht Uden e.o.
DSCF1135 DSCF1136
De route naar deze TV-mast was op zich al de moeite waard.

Salobrar de Campos

In het zuidoosten van het eiland net boven het dorp Colonia Sant Jordi liggen een aantal zoutpannen. Helaas zijn deze niet vrij toegankelijk zonder gids. Maar vanaf de omliggende wegen zijn de zoutpannen en de vogelsoorten prachtig te zien. Allereerst zijn we via langs de ingang van deze zoutpannen de weg richting het strand gereden (39.3486N, 3.0130E). Hier is een beperkte parkeermogelijkheid.
DSCF0900 DSCF0901

Vanaf deze parkeerplaats  zijn we de weg richting het strand ingelopen, waar we diverse keren aan de kant moesten voor de strandgangers. In de verte zagen we een klein groepje Flamingo's. Slechts 5 flamingo's hebben we er gezien. De Steltkluten waren er wel volop aanwezig en zelfs een 50 tal Kluten.  In de omliggende bosjes hoorden we de Kleine Zwartkop, Grauwe Gors, Europese Kanarie. Een Baardgrasmus hebben we er ook gezien, maar deze was erg schuw.
Dit in tegenstelling tot de Steltkluut en Strandplevier welke vooraan de weg aan het foerageren waren.
steltkluut1
Steltkluut© Vogelwacht Uden e.o.
DSCF0894 DSCF0895
strandplevier
Strandplevier© Vogelwacht Uden e.o.
Wat verderop zagen we vele Bergeenden, maar ook Tureluur, Kleine Plevier, Kemphaan en ook hier de Audouins Meeuw.
auduonsmeeuw1
Audouins Meeuw© Vogelwacht Uden e.o.

Na al dit moois zijn we naar de noordkant van deze zoutpannen gereden. Hier is een zandpad net voor het hotel (the Banys de la Font Santa) (39.3560N, 3.0134E) wat tot aan 3 palmbomen berijdbaar is. Hier hebben we de auto geparkeerd en hebben het pad te voet gevolgd. Dit pad genaamd 'Eddie's Track' loopt naast de ontoegankelijke zoutpannen.
DSCF0914 DSCF0904
DSCF0915 DSCF0916
Soorten die we er mooi gezien hebben zijn Tureluurs, Iberische Kwikstaart, Roodborsttapuit, Grauwe Kiekendief, Bruine Kiekendief en honderden Gierzwaluwen.
Tureluur© Vogelwacht Uden e.o.
Tussen deze Gierzwaluwen zaten enkele Vale Gierzwaluwen. De Roodpootvalken en Kleine Torenvalken hebben we hier helaas gemist.
Na dit moois zijn we naar de badplaats Colonia San Jordi gegaan, hier heerlijk op een terrasje genoten van tappas en een koel biertje. In de Haven vlogen een 5-tal Auouins Meeuwen rond.
Vanuit deze plaats is het mogelijk om met een boot naar het eiland Cabrera te gaan. Op dit eiland broedt de Eleonora Valk en de Kuhl Pijlstormvogel, maar tijdens trektijd kun je hier vele trekvogels verwachten.
Helaas hadden we hier geen tijd voor (we moeten dus nog een keer terug!).

Porto Colom

Deze zuidoostelijke kaap is te bereiken via Porto Colom, vanuit hier volg het bordje beach en je komt om een mooie baai uit (39.4279N, 3.2675E).
DSCF1039 DSCF1041
Bij de parkeerplaats is een kleine heuvel waar de Balerische Grasmus zou voorkomen. We hebben er één kortstondig gehoord, maar geen gezien. Wel Roodborsttapuit en de gewone Tapuit. Bovenop de heuvel was een Thekla Leeuwerik volop aan het zingen. De Griel zou er ook voorkomen, maar ook deze hebben we er niet gezien.
Thekla Leeuwerik© Vogelwacht Uden e.o.

In de 8 dagen hebben we in totaal 121 soorten gezien;

aalscholver graszanger kortteenleeuwerik strandplevier
alpengierzwaluw grauwe gors krakeend tafeleend
audouins meeuw grauwe kiekendief krombekstrandloper tapuit
baardgrasmus grauwe vliegenvanger krooneend temmincks strandloper
balearische grasmus griel kruisbek theklaleeuwerik
balearische roodkopklauwier groenling kuifaalscholver torenvalk
bergeend grote gele kwikstaart kwak tureluur
bergfluiter grote karekiet marmereend turkse tortel
bijeneter grote stern meerkoet vale gierzwaluw
blauwe reiger grutto merel vale pijlstormvogel
blauwe rotslijster hop nachtegaal vink
boerenzwaluw houtduif oeverloper vink
bontbekplevier huismus purperkoet visarend
bonte vliegenvanger huiszwaluw purperreiger visdief
bosruiter iberische kwikstaart putter vorkstaartplevier
bruine kiekendief kemphaan raaf vuurgoudhaan
cetti's zanger kleine karekiet ralreiger waterhoen
cirlgors kleine plevier rietzanger wielewaal
dodaars kleine strandloper rode wouw wilde eend
draaihals kleine torenvalk roodborst winterkoning
drieteenstrandloper kleine vliegenvanger roodborsttapuit wintertaling
duinpieper kleine zilverreiger roodpootvalk zomertaling
dwergarend kleine zwartkop rotszwaluw zomertortel
eleonora's valk kluut scharrelaar zwarte roodstaart
europese kanarie kneu slechtvalk zwarte ruiter
fitis knobbelmeerkoet slobeend zwarte wouw