Inloggen

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Onthoud mij

Deze zomervakantie wilden we met ons gezin weer eens naar Frankrijk gaan. Net als onze voorgaande vakanties trekken we van camping naar camping. Afhankelijk van het gebied en/of camping blijven we er enkele dagen tot een week op een plaats. Dit jaar wilden we naar de bergen (Hoge Alpen), via de Drome naar de Camarque. Vanuit de Camarque zijn we niet direct naar het noorden terug gegaan, maar vanwege het mindere weer in het noorden hebben we we een aantal dagen in de Ardeche gestaan. Hieronder volgt een "vogel" verslag van de gebieden die we aangedaan zijn;

Maandag 16 juli zijn we richting het zuiden vertrokken. Via Lyon zijn we richting Albertville gereden. Van hieruit de route naar Peisey-Nancroix onze eindbestemming. Dit gehuchtje ligt op 1500 meter aan de voet van het nationaal park “De La Vanoise”. Na een rit van 12 uur hebben we onze tent opgezet op het einde van de camping. Van hieruit hadden we een prachtig uitzicht op de bergen met de besneeuwde toppen.

De volgende dag natuurlijk een rustdag na deze lange reis. Rondom de camping de volgende soorten waargenomen; Notenkraker, Sperwer, Zwarte Roodstaart, Merel, Geelgors, Kruisbek, Zwarte Mees, Kuifmees, Matkopmees, Pimpelmees, Goudhaan, Zwarte Kraai, Raaf.

Na een dag rust dag zijn we naar de hoogste col van Europa (2750m) gereden, onderweg op diverse punten gestopt, net voor de col een zingende Ortolaan waargenomen.

Op de col was het best fris. Na even gekletst te hebben met een in Portugal wondende Engelsman (en ook vogelaar) zagen we ene groep gieren overkomen. Een 15-tal Vale Gieren en Yes.. ook een Lammergier. Prachtig cirkelde deze gieren rondom de piek van de hoogste berg, waarnaar ze later afzeilde.

Lammergier© Vogelwacht Uden e.o.

Even later ook nog een juveniele (geheel donker). Een Sneeuwink vloog af en aan met, later ontdekte we in de muur van het restaurant het nest. Ook een Steenarend gaf een showtje weg, stuiterend door de lucht! Even later lande deze op de top van de berg, wat een uitzicht moet deze vogel hebben.

Op de terugweg hebben we nog Alpenmarmotten gezien, en ook; Grote Gele Kwikstaart, Raven, Waterpieper, Rotszwaluw, Zwarte Roodstaart.

Donderdag hebben we en wandeling gepland, niet zo’n lange, een 2 kilometer met een stijging van 500 meter. Dat moet lukken… Bij de parkeerplaats zongen vele putters, europesche kanarie’s, zwarte Roodstaarten. Toen we de bergschoenen aantrokken, ontdekte we een grote roofvogel. Een Lammergier vloog van de rotsen en liet zich fraai bekijken. Een 3-tal Torenvlaken vielen hem daarbij lastig (wat zijn die klein vergeleken met de Lammergier). Na Onze tocht moest toen nog beginnen. Bij het startpunt zat een paartje Paapjes te kijken.

Paapje © Vogelwacht Uden e.o.                                                                               Boompieper© Vogelwacht Uden e.o.

Ook een Boompieper zat op dezelfde rots. Tijdens het stijgen hebben we de volgende soorten gezien; Orphuis Spotvogel, Merel, Barmsijs, Heggemus, Winterkoning, Huiszwaluw (met nesten tegen de rotswand). Zwartkop, Tuinfluiter, Zwarte Mees, Goudhaantje. Hoog in de bergen een groep van 5 Alpenkauwen en een Raaf.

Het pad liep door een laag bebost gebied. Hierbij zaten diverse vogels te zingen en ook het uitzicht op de bergen was fraai. Helaas stond de route niet zo goed aangegeven.

Na een 100 meter stijgen vertelde een ouder echtpaar ons dat de route niet rond ging, maar dat we op een lange afstandsroute zaten (GR5). Nadat we dit hoorde zijn we toch maar omgedraaid en halverwege de goede route naar beneden gelopen.
Op de terugweg nog gezien; Kramsvogel, Zwarte Kraai, Witte Kwikstaart en ook weer de Lammergier. Met een temperatuur van zo’n 30 graden waren we weer blij dat we weer terug waren.

Net als de eerste dagen begon de vrijdag  mooi, een prachtig zonnetje kwam er op! Met af en toe een wolkje, welke echter steeds meer werden. Ons plan was om ergens boven in de bergen te gaan picknicken. Vandaar dat we naar Le Placs zijn gereden, een skigebied waarbij je met de auto kunt komen (2000meter). Boven aangekomen was het flink bewolkt en dus niet echt lekker om te gaan zitten.

Kleine Barmsijs © Vogelwacht Uden e.o.

Een kleine wandeling leverde op; Kleine Barmsijs, Vlinderende Wespendieven, Kramsvogel, Zwarte Roodstaart, Witte Kwikstaart, Waterpieper op. Af en toe kwam de zon nog door! Het gebied zelf was niet echt interessant, een uitgestorven wintersportgebied!

Na een fikse onweer vanacht is het vanochtend toch weer droog, de zon komt ook weer door, Vandaag toch nog maar even terug gegaan waar we de Lammergier gezien hadden. Bij ingang van het natuurgebied op de parkeerplaats waren de Putters en Europesche Kanarie weer volop aan het zingen.

Puttter © Vogelwacht Uden e.o.                                                                               Europesche Kanarie © Vogelwacht Uden e.o.

Ook diverse Barmsijsen zaten er, deze waren wel wat schuwer. Nu maar eens de wandeling aan de andere zijde van de rivier proberen. Hier zat ook een koppeltje Paapjes en Witte Kwikstaarten. In de verte zat ook nog een Geelgors te zingen Wat verderop zat een fransman met een telescoop te kijken. Dit beloofde wel wat goeds. Helaas konden we mekaar niet erg goed verstaanbaar maken. Hij kon geen engels, alleen maar Frans. Tja had ik vroeger maar wat beter opgelet. Maar hij stond wel naar een nest te kijken..

Lammergier© Vogelwacht Uden e.o.

Na een tijdje kwam er een lammergier aanvliegen, wat een groot beest is het zeg.

Lammergier volw+juv.© Vogelwacht Uden e.o.                                                              2 Lammergier© Vogelwacht Uden e.o.

De fransman attendeerde me op een 2e gier, een juveniel (het donkerste exemplaar). Prachtig hebben we deze kunnen zien, wat later kwam ook nog de 2e volwassen vogel aanvliegen. Een opzichter ter plekke vertelde me dat deze Lammergier al weken bewaakt wordt, in het geval deze van de rotsen zou vallen?? Het jong was 140 dagen oud en nog maar 4 dagen aan het vliegen.

Lammergier© Vogelwacht Uden e.o.                                                                          Lammergier volw+juv.© Vogelwacht Uden e.o.

Na dit spektakel en helaas een kapot statief zijn we met een goed gevoel naar de camping gegaan.

De week zat erop en vandaag gaan we inpakken en vertrekken naar de volgende camping. Na alles in de volle auto te proppen, zijn we toch met zijn allen nog even naar de Lammergier gaan kijken. Het ouder koppeltje zat lekker op een rots uit te rusten. Het jong zat af en toe op het nest en vloog wat rond.

Met dit prachtig beeld zijn we vertrokken uit het nationaal park "La Vanoise".  Het plaatsje Die was ons doel. De camping lag aan de rivier de Drome. Met een 2,5 uur verder kwamen we op de camping aan. De vooraf gereserveerde plek aan het water bleek helaas vergeven te zijn. Dan maar de plaats naast het toilet gebouw. De dagen op deze camping niet veel gevogeld.

De volgende soorten hebben we in de drie dagen g gezien/gehoord; Europesche kanarie (boven de tent aan het nestelen), Braamsluiper, Zwartkop, Zwarte Roodstaart, Gekraagde Roodstaart, Roodborst, witte Kwikstaart, Grote Gele Kwikstaart, Huiszwaluw, Boerenzwaluw, Gierzwaluw, Zwarte Wouw, Buizerd, Vale Gier (één exemplaar kwam laag over). Verder hebben we vele vlinders gezien.

Na 3 dagen hebben we het boeltje weer ingepakt en vertrokken richting de Camarque.

Camarque

Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.

Vanuit St-GiIles rijd je het gebied binnen. De vele rijstvelden vallen direct op, met natuurlijk de daarbij horende vogels; Koereiger, Kleine Zilverreigers.

Direct aan het dorp Stes-Maries-de-la-Mer hebben we een camping gevonden;"Le close du Rhone"Een 4-sterren camping direct aan zee met een zwembad. Het weer in de Camarque was erg fraai; 30-35 gr, onbewolkt, mistral windje.

Natuurlijk wilden we de beroemde flamingo’s van de Camarque zien. Flamingo’s zijn op vele plaatsen in de Camarque in grote getale aanwezig. Onze eerste plek was direct aan het dorp Stes-Maries-de-la-Mer, hier liggen diverse waters, waar ze prachtig te bewonderen zijn.

Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.                                                                             Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.

Langs deze waters loopt vaak een ruiterpad, nergens staat dat je hier niet in mag rijden, maar volgens de ruiters wordt je hiervoor wel bekeurd? Tegenover de camping , aan de D38 waren ze ook te zien, echter wel op een grotere afstand.

Kleine Zilverreiger© Vogelwacht Uden e.o.

Hier waren ook te zien; Kluten (100 ex), Steltkluten (vele), Geelpootmeeuwen, Grote Stern, Kleine Zilverreiger, Blauwe Reiger, Bijeneters, Oeverlopers, Kuifleeuwerik, Zwarte Wouw, Slangenarend).

Vanuit Stes-Maries-de-la-Mer zijn we via de D85 naar het noorden gereden. Bij Cacharel zijn we een zandpad ingegaan, dit pad loopt langs het meer "Etang de Vaccares".

Steltkluut© Vogelwacht Uden e.o.                                                                            Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.

Deze route is zeker een aanrader; Flamingo’s (1000+), Regenwulp. Geelpootmeeuw, Visdief, Grote Stern, Strandplevier, Steltkluut, Lepelaar, Kleine Zilverreiger.

Ondanks de hitte wilden we ook een bezoek brengen aan het vogelpark. Niet voor de kooivogels, maar wel om de wandelingen rondom de meren. In de weinige kooien zijn gelukkig niet veel vogels te zien, wat roofvogels die in de schaduw zaten.

Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.                                                                              Flamingo© Vogelwacht Uden e.o.

In de meren zaten natuurlijk vele flamingo’s, waarvan er enkele gekortwiekt waren. Af en toe kwamen er Flamingo's aanvliegen vanuit de andere meren. Prachtige vogels zijn deze, ook in de vlucht. In het park zelf zat op een eilandje een kolonie met Kleine Zilverreigers, gemengd met enkel Koereigers en Heilige Ibissen. Deze vlogen allen vrij rond. Zelfs enkel Kwakken zaten er tussen verscholen.

Kleine Zilverreiger© Vogelwacht Uden e.o.

We hebben hier rondom alle meertjes gewandeld, ook de wandeling van 6 km in de hete zon!! Vanwege de hitte en de tijd van de dag ( in de middag) hebben we weinig kleine rietzangers gehoord en/of gezien, enkel Cettis zangers, Graszangers en Boerenzwaluwen hebben we er gezien. Bij de grote wandeling was ook een vogelkijkhut aanwezig.

Vanuit deze hut keek je op een slikkerig gedeelte. Hier zaten enkele felle Steltkluten, Visdiefjes, Lachstern, Zwartkopmeeuw, Oeverloper en Bontbekplevier. Tijdens de wandeling hebben we nog Bijeneters gezien, een biddende Torenvalk, Slangenarend en natuurlijk Flamingo's

Lachstern© Vogelwacht Uden e.o.                                                                            Zwartkopmeeuw© Vogelwacht Uden e.o.

Bontbekplevier© Vogelwacht Uden e.o.

Na een dag vogelpark hebben we lekker aan zee genoten van het mooie weer. De volgende dag zijn we toch weer gaan vogelen. Via de D570 zijn we noordelijk gereden, vandaar uit de D37 op. Na een 3km heb je een uitzichtplatform.

Deze keek uit op 2 meertjes en een begrazingsgebied met witte paarden. Prachtig hebben we hier alle voorkomende reigers gezien; Blauwe Reiger, Kleine Zilverreiger, Grote Zilverreiger, Purperreiger, Koereiger, Ralreiger en zelfs een opvliegend Wouwaapje.

Purperreiger© Vogelwacht Uden e.o.                                                                          Ralreiger© Vogelwacht Uden e.o.

Verder nog Bosruiter, een eenzame Kievit, Lachstern en Visdiefjes.  Na al dit moois zijn we verder gereden, richting de vuurtoren. Hiervoor hebben we de afslag Salin de Bador genomen. Deze weg loopt weer langs het meer "Etang de Vaccares".  Op diverse plaatsen kun je stoppen met een uitzicht over het meer, met de vele Flamingo's en diverse meeuwen en steltlopers.

Flamingor© Vogelwacht Uden e.o.                                                                            Visdief© Vogelwacht Uden e.o.

De weg loopt na een 5km over in een zandpad. Deze is tot aan een pompstation nog te berijden. Daarna wordt de weg erg slecht. Bij het pompstation hebben we vele Krombekstrandlopers gezien, een enkele Kleine Strandloper,

Krombekstrandloper© Vogelwacht Uden e.o.                                                               Dunbekmeeuw© Vogelwacht Uden e.o.

Vele meeuwen, waaronder een 10-tal Dunbekmeeuwen (hiervan was er één gering).

De aanwezige Strandplevieren liepen nog rond met nog kleine jongen. Ook Steltkluten en Oeverlopers waren er aanwezig.

De wandeling naar de vuurtoren hebben we maar niet gedaan met de hitte (35 gr). Vandaar dat we richting Salin de Girand zijn gereden, rijdens langs grote zoutbergen kom je uit op een groot strand waar je makkelijk je auto kunt parkeren. Na een lekkere duik en wat zonnen zijn we weer richting de camping vertrokken. Via de D36 zijn we het dorp Salin de Girand uitgereden, een ijsvogel kruisde ons pad. Parallel aan de weg lopen laagspanningskabels.  Hierop hebben we 3 Scharrelaars gezien. Helaas is het een weg waarbij hard wordt gereden, dus stoppen langs de weg is niet erg raadzaam. Een eenzame Slechtvalk kwam ook nog overvliegen.  Later hebben we langs de D570 nabij het kasteel ook nog 2 Scharrelaars gezien.

Scharrelaar© Vogelwacht Uden e.o.                                                                          Scharrelaar© Vogelwacht Uden e.o.

De laatste dag in de Camarque zijn we toch nog even terug gegaan naar het vogelplateau land de D37. Hier zaten op dat moment een 6-tal Ralreigers, Grauwe Klauwier en ook toen vloog er weer een Woudaapje op. Vervolgens zijn we een kilometer verderop linksaf gegaan (op advies van enkele Engelse vogelaars). Na een paar kilometer rijd je aan je rechterhand langs een een meer, aan de linkerkant is een open vlakte. Hier hebben we de volgende soorten gezien; een groep van 30 Zwarte Ibissen, diverse Grote Zilverreigers, Koereigers tussen de grazende stieren, Kleine Zilverreigers, Steltkluten, Bosruiters, Witwangstern, Visdief, Lachstern en vele Boerenzwaluwen.

Koereiger Vogelwacht Uden e.o.                                                                               Ralreiger© Vogelwacht Uden e.o.

Na dit alles zijn we nog naar het gebied Petit Camarque gegaan. Dit ligt ten westen van de Petit Rhône. We zijn hier met de brug de Rhône overgereden, vervolgens de eerste weg linksaf richting het zuiden. Aan de rechtse kant van de weg zijn vele rijstvelden. Hier hebben we enkele Purperreigers gezien. Wat verderop op een weiland vol met stieren zaten Koereigers en 3 Heilige Ibissen.

Heilige Ibis© Vogelwacht Uden e.o.                                                                          Bijeneter© Vogelwacht Uden e.o.

Verder hebben we er vele Bijeneters  en ook nog een Scharrelaar gezien. Aankomend bij de (gratis) pont bleek dat deze om het half uur vaarde. Voor ons stond een lange rij auto's, dit betekende dat we toch minstens één overtocht moesten wachten. Hier hadden we echter geen zin in, vandaar dat we omgedraaid zijn en vis de brug weer naar de camping zijn gegaan, waar we onze spullen gepakt hebben. De volgende dag hebben we de Camarque verlaten, ondanks de hitte een mooi vogelgebied.

Na de Camarque wilden we niet te ver naar het noorden gaan, gezien de weersvoorspellingen. Vandaar dat we voor de Ardeche hebben gekozen. Lekker een aantal dagen bijkomen langs een stromend rivier is heerlijk! We waren uitgekomen in de plaats Ruoms, hier hebben we de volgende soorten nog gezien; Boerenzwaluw, Rotszwaluw, Huiszwaluw, Koolmees, Pimpelmees, Grauwe Vliegenvanger, Zwarte Roodstaart, Boomkruiper, Boomklever, Vink, Grote Bonte Specht, Groene Specht, Kleine Zilverreiger, Blauwe Reiger, IJsvogel, Bijeneters, Wespendief, Buizerd, Boomvalk, Zwarte Wouw.

SoortHoge AlpenDieCamarqueArdeche
Winterkoning   x
Heggenmus x
Roodborst   x
Zwarte Roodstaart x x x x