Inloggen

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Onthoud mij

Met ons gezin willen we een vakantie waarbij we actief bezig zijn, en ook vogels kunnen kijken. Maar ook lekker kunnen zwemmen en ontspannen.
Na al diverse landen bezocht te hebben was onze keuze dit jaar op Zwitserland gevallen, in het bijzonder de hoge bergen wilden we zien (en natuurlijk een doelsoort de Notenkraker). Hieronder volgt een verslag van dag tot dag gericht op de gebieden met de waargenomen vogelsoorten;

Dag 1 17 juli '06

Via Basel komen we Zwitserland binnen. Voor de grens een kleine file (de eerste die we gehad hebben).Onderweg diverse Rode Wouwen gezien, prachtig zwevend over de snelweg. Via Basel, Bern, Interlaken zijn we een bergpas (de Grimselpas) overgegaan. Op deze bergpas kwamen de Alpenkauwen ons tegemoet.

Alpenkauw © Vogelwacht Uden e.o.

Ook enkele Raven vlogen hoog in de lucht. Onze camping ligt bij Betten. Over de camping vliegen enkele Steenarenden, 3 in één vlucht kunnen waarnemen (waarvan één juveniel). Een groep van wel 65 Raven zweeft in de lucht. Helaas ligt de camping langs een snelstromende rivier, waardoor er geen vogelgeluid te horen is.

Dag 2 18 juli '06

Na een dagje relaxen zijn we ’s middags toch een eindje gaan rijden. Ons doel was Jetzinen. Deze plaats was een uurtje rijden vanaf Betten. Via nogal slingerende bergwegen kwamen we er. Onderweg diverse Rotszwaluwen en Gierzwaluwen gezien. In Jetzinen is er nog de mogelijkheid om enkele kilometers hoger te gaan. Hier kwamen we in een klein gehuchtje (Untere Fasilalp).

Citroenkanarie © Vogelwacht Uden e.o.

Hier hadden we kans op de Citroenkanarie. We waren het dorpje nog niet voorbij of daar zat er al een. Op de Stroomdraden en vervolgens op de grond te fourageren. Wat een felgekleurde vogel is het. Verderop hoorden we nog vinken, een Grote Lijster en zelfs een boompieper. Enkele overvliegende Kneuen en een paartje Paapjes kregen we in ons vizier. Natuurlijk vlogen er ook Raven en Alpenkauwen rond.

Grauwe Klauwier © Vogelwacht Uden e.o.

Op de terugweg hebben we nog Zwarte Mezen gehoord, Geelgors, vele Putters en zelfs een Grauwe Klauwier gezien.

Dag 3 19 juli '06

Vandaag hebben we een familiepas gekocht om 2 dagen de bergen in te kunnen gaan. Via het Bette Talstation zijn we met een kabelbaan naar Bettmeralp gegaan. Het was zeer warm op dat moment (30 graden). Van Bettmeralp (1950m) zijn we verder omhoog gegaan. Op de bergweide diverse vogels gezien; Tapuit, Waterpieper, Kneu, Zwarte Roodstaart.

Waterpieper © Vogelwacht Uden e.o.

Overvliegend een groep van 20 Alpenkauwen. Op Moosfluh (2335m) aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over de langste gletsjer van Europa (Aletchgletcher 23 km).

Vanuit Moosfluh is onze tocht verder gegaan langs het Aletschwald. Dit natuurgebied, wat via wandelpaden bereikbaar is is toch wel de plek van Notenkrakers. Diverse hebben we er gezien en gehoord terwijl we naar beneden liepen.

Notenkraker © Vogelwacht Uden e.o.

Onze doelsoort hadden we gezien en nog mooi ook! Ook een 5 Beflijsters vielen uit de bomen beneden ons neer. Ze zijn wat geschubter als de Beflijster die wij in Nederland te zien krijgen. Tussen de Beflijsters zaten wat Zwarte Roodstaarten en Vinken. Verderop ook nog Boomklevers gezien en een alarmerende Winterkoning. Het pad was wel erg lang en onze drankvoorraad begon op te raken. Gelukkig kwamen we uit bij Reiderfurka, waar we enkele literflessen konden kopen. Hier was nog een Witte Kwikstaart aanwezig en een zingende Heggemus. Hoog in de lucht een Torenvalk samen met wat Raven. Via de Kabelbaan van Reideralp kwamen we aan in Mörel. Daar vertrok na een kwartiertje wachten de trein naar Betten.

Dag 4 20 juli '06

De 2e dag de bergen in. Vanuit Fiesch zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan. Halverwege komt er een slechtvalk op ooghoogte langsgevlogen! Omdat het alweer erg warm zou worden besloten we naar het meertje te gaan (Bettmersee). Onderweg vele Tapuiten met jongen waargenomen. Nabij het meertje zat een Waterpieper met jongen.

Waterpieper © Vogelwacht Uden e.o.                                                                                                                                                       Raaf © Vogelwacht Uden e.o.

Boven ons natuurlijk de Raven en wat Alpenkauwen. Na een tijdje zwemmen en zonnen zijn we naar Bettmeralp gegaan. Hier was een Europese Kanarie volop in de toppen van de bomen aan het zingen. Ook de Zwarte Roodstaart zat er met jongen. Nabij de kabelbaan hoorden we de Notenkraker, deze liet zich helaas niet zien.

Dag 5 21 juli '06

Ook vandaag was het onbewolkt en dus erg warm. 2 van onze kinderen waren ziek dus we bleven maar rond de tent hangen. Op de camping waren weinig vogels te zien, alhoewel overvliegende Steenarenden en Raven! En zelfs de eerste Koolmees en Merel.
Laat in de middag zijn we toch even weggegaan, we kunnen het niet laten. Nu naar de Furkapas (1 uur rijden), hier heb je een prachtig gezicht op de Rõhnegletsjer.

Bij het hotel Belvédère hebben we de auto geparkeerd. Hier zagen we vrijwel direct een koppeltje Sneeuwvinken. Deze hadden een nest met jongen nabij de trap naar het hotel.

Sneeuwvink © Vogelwacht Uden e.o.

Tussen de toeristen door waren ze hun jongen druk aan het voeren met allerlei insecten. Verder waren er op dat moment weinig andere vogels te ontdekken. Op de terugweg nog net een Alpenkauw en een Houtduif gezien.

Dag 6 22 juli '06

Met de auto zijn we naar Saas Fee vertrokken, ongeveer 1 uur rijden vanaf de camping. Net voor Saas Fee moet je de auto parkeren (Saas Fee is autovrij). Op de parkeerplaats vloog een enkele Alpenkauw rond en enorm veel Gierzwaluwen in de lucht. Maar ook rotszwaluwen en Huiszwaluwen hebben we hier gezien. Vanuit het dorpje zijn we naar de liften gelopen. Hier hebben we gepicknickt. Prachtig zagen en hoorden we de Bergfluiter, die een nest dicht bij de weg had.

Bergfluiter © Vogelwacht Uden e.o.

Verderop een zingende Zwartkop. Maar vooral vele Kleine Barmsijzen in de Lariksen, wat een onrustige vogels.

Kleine Barmsijs © Vogelwacht Uden e.o.

Op de terugweg zat nog een Grote Gele Kwikstaart op de rijbaan.

Dag 7 23 juli ’06

Deze dag hebben we een Erlebenungskart gekocht, hiermee konden we 2 dagen lang gratis reizen met het de trein. En ook nog 50% koring op diverse kabelbanen. Ons doel was dan ook 2 dagen de bergen rondom Zermatt in te gaan. Vanuit Visp zijn we met de trein richting Zermatt (autovrij) vertrokken.

In Zermatt (wat wel erg toeristisch is, vooral veel Japanners) zijn we met een treintje naar Gornergrat gegaan. Dit is het hoogste punt wat je met een treintje in de omgeving kunt bereiken (3200m).

Hier kwamen de Alpen kauwen ons al tegemoet, ze waren driftig aan het bedelen rondom de terrasjes!

Alpenkauw © Vogelwacht Uden e.o.

Het zijn net grote zwarte spreeuwen. Verder waren er geen andere soorten op deze hoogte te ontdekken. Na een tijdje van de Gletsjers en de nog hogere bergen in de omgeving genoten te hebben zijn, we de route naar beneden gelopen. Helaas was de Matterhorn nog steeds niet volledig vrij van bewolking. Op een 2700 meter kwamen we de eerste “andere” vogels tegen. Een groep van 16 Sneeuwvinken vlogen recht over ons. Verderop zagen we nog een koppeltje Zwarte Roodstaarten.

Voorbij een bergmeertje was een grote rotsgebergte. Hier hebben we de eerste Alpenmarmotten gezien, maar ook een Steenbok. Hoog boven ons waren een groep Raven! Net voorbij deze rotsen zat een Alpenheggemus, een tien meter voor ons.

Alpenheggemus © Vogelwacht Uden e.o.

Hij liet zich prachtig zien, deze vogel is niet erg schuw! Na een aantal foto’s genomen te hebben zijn we toch maar verder gelopen. Een groep van 70 Alpenkauwen kwamen over ons heen gevlogen, zou dit een slaaproute zijn? Bij het station…… moesten we een half uurtje op de trein naar Zermatt wachten! Rondom het station zat een broedende Sneeuwvink en ook een Witte Kwikstaart met jongen.

Alpenmarmot © Vogelwacht Uden e.o.

Maar ook een aantal Alpenmarmotten die erg fotogeniek waren. In het treintje naar beneden zagen we nog Notenkrakers en 2 reeën.

Dag 8 24 juli ’06

Net als voorgaande dag, weer een dagje naar Zermatt. Hier hebben we het treintje (die via een tunnel naar boven gaat (van 1600 meter naar 2280 meter))naar Sunnegga genomen.

Vanuit Sunnegga station zijn we de gele route gaan volgen. Het was deze dag goed warm, waardoor de drank er snel doorheen ging. Vele vogels hebben we het eerst stuk niet gezien, wat Zwarte Roodstaarten, Sneeuwvinken en Tapuiten. De route werd ook meer belopen dan de route die we een dag eerder hadden.

Matkop © Vogelwacht Uden e.o.

Na een poos kwamen we in een Lariksbos uit. Hier zat een groep Matkoppen met jongen. Maar ook een Bergfluiter, liet zich zien en horen. Ook enkel boomklevers en kruipers zagen we. Dit was ook de aangewezen plek om te picknicken!. Na de picknick zijn we richting het stationnetje gelopen. Nog even het dorpje Zermatt bezocht met de vele souvenirwinkeltjes. In dit dorpje zagen we de eerste Italiaanse Mussen met hun kastanjebruine koppen, maar ook mutaties van huis met Italiaanse mus.

Huismus/italiannse mus © Vogelwacht Uden e.o.

Rond 19:30 zijn we weer met de trein vertrokken.

Dag 9 25 juli ’06

Na 8 dagen Wallis werd het tijd om een andere omgeving te bezoeken. Omdat het nog steeds zo warm was zijn we naar een waterrijke omgeving gegaan, Lago Maggiore.

Via de Simplonpas (bovenop de pas een bergfluiter zingend) en een stukje Italië zijn we naar een camping nabij Locarno gereden. Onderweg in Italië de eerste Bonte Kraaien gezien, net voorbij de grens met Zwitserland waren het weer Zwarte Kraaien. Hebben die nu ook de landsgrenzen of was dit gewoon toeval?
In Locarno zijn we met de hitte maar direct gaan zwemmen. Aan het meer meteen nieuwe Zwitserse soorten genoteerd; Knobbelzwaan en een langsvliegende IJsvogel.

Italiaanse Mus © Vogelwacht Uden e.o.

Op de camping vele Italiaanse Mussen, Groenlingen en een Grote Bonte Specht.

Dag 10 26 juli ’06

’s Ochtends worden we gewekt door een zingende Europese Kanarie, maar ook door de drukte op de camping. Na het ontbijt toch maar even een natuurgebiedje opzoeken. Bij een uitloop van de rivier de …is een natuurgebied met enkele vogelkijkschermen en hutten.

Bonte Kraai © Vogelwacht Uden e.o.
In het begin van het gebied loop je door een loofbos met overwegend Populieren. Hier al direct een roepende Groene Specht, Grote Bonte Specht, Boomklever en Boomkruiper en Bonte Kraaien. Wat verder doorlopend kom je bij het water aan. Prachtig hebben we hier enkele vissende IJsvogels gezien. Nog wat verder lopend kun je tussen het riet door naar een hut aan het water.

Hier zagen we; Oeverlopers, Kleine Plevier, Bosruiter, Kievit, Kleine Zilverreiger, Blauwe Reiger, Geelpootmeeuw, Kokmeeuw, Rode Wouw, Bruine Kiekendief, Zwarte Kraai, Bonte Kraai, Grauwe Vliegenvanger, Spreeuw, Merel, Zwartkop, Putter, Groenling, Vink, Wilde Eend, Krakeend, Tafeleend, Dodaars, Fuut, Witte Kwikstaart, Grote Gele Kwikstaart,

Aalscholver © Vogelwacht Uden e.o.

Aan de overkant van het water was een Aalscholverkolonie. Een ree wilde de oversteek over de rivier maken, maar staakte de poging nadat hij vrij ver in de modder zakte.

Ree © Vogelwacht Uden e.o.

Het is een leuk gebied wat zeker in de trektijd de moeite waard is, al is het kleinschalig.

Dag 11/12/13 27/28/29 juli ’06

Vanuit het wel erg drukke en warme Locarno, zijn we naar het noorden vertrokken. We zijn nu uitgekomen op een camping aan de “Walensee”in het dorp Walensdorf. Deze dagen weinig gevogeld maar lekker in het meer gezwommen en boeken gelezen. Op de camping wel een rondcircelende Rode Wouw en een vlinderende Wespendief. Hier was het trouwens ook warm met in de avond een bui.

Dag 14 30 juli ’06

Op de verjaardag van onze oudste zoon vroeg in de ochtend gaan vogelen. Natuurlijk wil hij en de jongste mee, ze zouden soorten missen! Met de auto zijn we richting Voralp gegaan (45 km verder). Hier hadden we kans op Hazelhoenen en Drieteenspechten. We hadden onze auto geparkeerd bij de laatste mogelijke parkeerplaats (P8), bij het Wildhaus.

Vandaar uit bergopwaarts gelopen. Vrijwel direct op de bergweide enkele Grote Lijsters en in de bomen een Grote Bonte Specht. Vanuit de bergweide zijn we een nat sparrenbos ingelopen. Hier is een rotsig pad omhoog, mooi gebied. Helaas geen Hazelhoen of Drieteenspecht waar we op gehoopt hadden. Wel Zwarte Specht, Groene Specht (diverse), Kuifmees, Matkopmees, Zwarte Mees, Goudhaantje, Goudvink, Kruisbek, Vink. Op de terugweg een fraaie Grauwe Klauwier op de draad.

Dag 15 31 juli ’06

Vandaag zijn we de stad Zurich gaan bezoeken. Op de weg naar Zurich toe zaten in een weiland 3 ooievaars te foerageren. In Zurich wat trouwens een mooie en schone stad is hebben we onze eerste Alpengierzwaluwen gezien. Een groep van wel 15 Alpengierzwaluwen vlogen rondom het station. Ook vloog er nog een Zwarte Wouw bij.

Knobbelzwaan © Vogelwacht Uden e.o.

In het water telden we meer dan 100 Knobbelzwanen.

Dag 16 1 aug ’06

De gehele nacht heeft het geregend, gelukkig werd het in de loop van de ochtend weer beter. Maar helaas was de voorspelling voor de komende dagen daar niet best. Vandaar dat we onze spullen weer opgepakt hebben. Op advies van onze Zwitserse buren zijn we naar het Nationaal Park vertrokken. Via de Flüelapass zijn we in Zernez uitgekomen. Hier hebben we ’s avonds nog van het vuurwerk kunnen genieten. 1 Augustus is een nationale feestdag in Zwitserland.

Dag 17 2 aug ’06

Na het ontbijt zijn we naar het bezoekerscentrum van het Nationaal Park gegaan. Hier hebben we een wandelkaart gekocht.
Het weer was weer goed, blauwe lucht en rond de 25 graden!
We besloten een wandelroute van 3 uur te nemen (route 17).

De start van deze wandelroute is bij parkeerplaats P8 (1876m). Onderweg zijn we nog gestopt bij parkeerplaats P6 gestopt. Hier was een informatiepost van het Nationaal Park. Een telescoop stond er opgesteld, met het blik op een Steenarendhorst.

Helaas was de vogel eergisteren uitgevlogen. Wel waren er Gemzen te zien.
Na de rugzak en natuurlijk scoop en verrekijkers gepakt te hebben zijn we de bergen ingegaan. Het eerste stuk was lopen door een naaldbos, waar we al direct de notenkrakers hoorden en later ook zagen. Ook diverse mezen hebben we er gezien; Kuifmees, Matkopmees, Zwarte Mees. Op de route staan diverse informatieborden over de natuur en de bergen. Na een uurtje lopen komen we op een open vlakte terecht, waar diverse Alpenmarmotten zaten.

Alpenmarmot © Vogelwacht Uden e.o.

Van hieruit kwamen we boven de boomgrens, waar we toch nog diverse Notenkrakers tegenkwamen.

Notenkraker © Vogelwacht Uden e.o.

Op een bepaald punt hadden we zicht op de rots waar de eerste Lammergieren in dit park zijn uitgezet. Helaas zijn ze tot nu toe nog niet in het park aan het broeden (wel aan de Italiaanse grens).

Na een fikse stijging kwamen we uiteindelijk bij de top van de route terecht (2328m).

Hier vloog een groep van wel 50 Alpenkauwen boven ons. Opeens hoorden we diverse Alpenmarmotten hard piepen! Dit was de alarmroep voor de foeragerende Steenarend. Prachtig hebben volwassen vogel langs de bergwand kunnen volgen. De Alpenkauwen (wat een verschil met grootte t.o.v. Steenarend) vielen de Steenarend continu lastig. Verderop zat nog een Tapuit. Bovenop de berg zagen we nog 3 Gemzen grazen. De route terug was via de andere kant van de berg, een mooie wandeling.

Dag 18 3 aug ’06

Vandaag was het een regenachtige dag, met zelfs sneeuwbuien in de bergen, de toppen werden wit. De temperatuur was gezakt naar 9 graden, toch wel erg fris. Deze dag hebben we veel gelezen maar ook het bezoekerscentrum bezocht.

Hier hebben we de film van de herintroductie van de Lammergier gezien.

Dag 19 4 aug ’06

Bij het bezoekerscentrum hebben we een GPS ontvanger gehuurd (5 fr). Hiermee zijn we een route gaan lopen (route 11 en 14). Deze route begint bij de tunnel naar Italië.

Van hieruit stijg je een 800 meter (1200m naar 2000m), via een naaldbos. Mooie route maar weinig vogels gezien of gehoord. Enkele Notenkrakers, Rotszwaluwen, Kuifmees, Goudhaan, Buizerd.

Halverwege nog wel de sporen van een drieteenspecht, deze maakt ringen in een boom, waarbij hij de boomsappen drinkt. die Op het einde van de route enkel Kruisbekken met jongen. Deze jongen zijn wel erg laat, of zou het het 2e broedsel zijn?

Na 3 weken vakantie in Zwitserland zijn we weer richting Holland vertrokken!

Waargenomen vogelsoorten (92, waarvan 5 voor mij nieuwe soorten(vetgedrukte));

Aalscholver, Blauwe Reiger, Kleine Zilverreiger, Ooievaar, Kokmeeuw, Geelpootmeeuw, Wilde Eend, Krakeend, Tafeleend, Kuifeend,  Knobbelzwaan, Dodaars, Meerkoet,  Fuut, Bruine Kiekendief, Rode Wouw, Zwarte Wouw, Buizerd, Wespendief, Steenarend, Torenvalk, Havik, Sperwer, Slechtvalk, Oeverloper, Kleine Plevier, Kievit, Bosruiter, Turkse Tortel, Houtduif, Holenduif, Gierzwaluw, Alpengierzwaluw, Rotszwaluw, Boerenzwaluw, Huiszwaluw, Veldleeuwerik, Alpenheggemus, Boompieper, Waterpieper, Witte Kwikstaart, Grote Gele Kwikstaart, Grote Bonte Specht, Groene Specht, Zwarte Specht, Goudhaantje, Winterkoning, Heggenmus, Roodborst, Grauwe Vliegenvanger, Zwarte Roodstaart, Tapuit, Paapje, Zanglijster, Grote Lijster, Beflijster, Merel, Spreeuw, Zwartkop, Bergfluiter, Matkop, Zwarte Mees, Koolmees, Kuifmees, Staartmees, Boomklever, Boomkruiper, Kortsnavelboomkruiper, Grauwe Klauwier, IJsvogel, Ekster, Gaai, Notenkraker, Zwarte Kraai, Bonte Kraai, Raaf, Alpenkauw, Kauw, Huismus, Italiaanse Mus, Sneeuwvink, Vink, Goudvink, Kruisbek, Kleine Barmsijs, Kneu, Putter, Groenling, Europese Kanarie, Citroenkanarie, Geelgors, Tjiftjaf.