Inloggen

Gebruikersnaam *
Wachtwoord *
Onthoud mij

Na jaren Frankrijk hebben we dit jaar gekozen voor Zweden en vooral Noorwegen. Deze vakantie willen we met ons gezin vooral actief bezig zijn, met vele wandelingen door de diverse natuurgebieden.

Maandag 2 augustus:

We vertrekken om 5 uur ’s ochtends vanuit Uden.  Denemarken duurt best lang. We gaan op de boot in Puttgarden met een Swedenticket voor 126 euro (enkele reis).

Dit is een klein uurtje varen na weer een stuk rijden gaan we met hetzelfde kaartje in Helsingor op de boot en in Zweden in Helsingborg rijden we er weer af deze tocht duurde een half uur.

Dan gaan we op zoek naar een camping in Molle vinden we een mooie camping. Het is een uur of zes. Het is de hele weg droog en 25 graden geweest en in Zweden vallen er twee enorme buien.

Op de camping is het droog en op een veld waar heel veel kleine kikkertjes springen zetten we twee klein tentjes op.  Op de camping al direct Kruisbekken gehoord en enkele barmsijzen gezien.

Dinsdag 3 augustus:

Het is gaan regenen als we lekker lang geslapen hebben. En dat houdt de hele dag niet meer op dus verblijven we in twee tentjes met kaarten en boeken in de tent bij de kids. En wij lezen ook wat af. Laat in de middag gaan we een dorpje zoeken om te pinnen en een supermarkt.  Op de camping veel spechten (Grote Bonte en Zwarte) en je moet echt oppassen dat je niet op die kleine kikkertjes gaat staan.

Mooie omgeving met schattige gekleurde huisjes.

Woensdag 4 augustus:

Als we wakker worden gaan we de tentjes opruimen en ontbijten. Na anderhalf uur zit alles erin en om 10.15 uur rijden we naar het noorden van zweden. Onderweg mooie rode huisjes en lange autosnelwegen. Veel loofbomen die langzaam door dennenbomen worden vervangen. Ze hebben hier bonte kraaien ipv "onze" zwarte. Om 14.30 uur rijden we Noorwegen in.
We rijden langs Oslo erg druk hier en dan nog een heel end naar boven, te lang ook want kids worden humeurig en vervelend dus stoppen even voor broodjes krabsalade. We rijden verder en zien de bergen steeds hoger worden, met enorme dennenbomen, ook rijden we langs grote meren.

Bij Hammer staat een enorm vikingschip op zijn kop dit is het ijsstadion van de Olympische spelen.
Hele mooie wolken over een prachtig meer voor onze tent met erom heen hoge bergen. Achter de tent is een skischans die gebruikt is voor de Olympische spelen in ’94. Je begrijpt wat voor mooi beeld dat moet geven.

Op de camping een Paapje en op het meer enkele Middelste Zaagbekken gezien.

Donderdag 5 augustus:

’s Nachts begint het te regenen en dat houdt voorlopig niet op. De volgende morgen ligt er 5 cm water in de afwasbak. Alles is nat maar het regent niet meer. Snel heerlijke broodjes op de camping als ontbijt met koffie en de wandelschoenen aan voor een wandeling in een nabij gelegen natuurpark. Moeilijk te vinden maar na een uur of wat in een mooie omgeving zien we lunch plekje aan een picknick tafel.

Je kunt er vis roken in een slim bedacht rook fornuisje zo aan het water.

We rijden verder en komen bij een poort waarvan de sleutel gekocht kan worden bij een café. Als we die hebben gaan we naar binnen en daar klimmen we via een modderig pad omhoog op een reusachtige berg.

We lopen met ons hoofd in de wolken, oftewel het is wat mistig.

Bijna boven begint het te miezeren en gelukkig hebben we de regenjassen niet voor niets mee genomen. Boven leggen we een steen op een stenen torentje en doen een wens.
We krijgen een krentenbolletje aangeboden door Noren die we beneden al even gezien hadden. Zij zijn langs de andere kant omhoog geklommen. Daar gaan wij nu naar beneden. Het is erg stijl en bijna niet te doen op het gevaarlijke af. We houden ons vast aan wortels en takken en schuiven op billen en soms bijna buik over losliggende stenen en zand en grind naar beneden. Soms zag je aan de boom toppen achter je dat je erg hoog en stijl naar beneden ging. Af en toe zou een touw wel handig zijn. Nou schijnt de zon maar durven we de truien niet uit te doen vanwege arm beschadigingen.

Genieten er dan toch maar dat het droog is.
Maar we komen allemaal heelhuids beneden…. wat een spannend avontuur. De Noren zitten beneden al aan de koffie…GRRRR.
Het vogel gehalte valt nog wat tegen de telescoop is voor niets mee naar boven gegaan. Die paar kepen en goudhaantjes zijn zo ook wel te zien. Wel is er onderweg een middelste zaagbek met jong gespot.

Een maal beneden nog een keep met jong gezien en tapuit, paapje, gele kwikstaart en grote barmsijzen.
Bij de tent eerst even heerlijk douchen door die modder en water partij her en der natte schoenen en sokken opgelopen. Op het meer voor ons zitten de middelste zaagbek en tientallen vrouwen met een duikbril ehh vrouwtjes brilduiker en die met die geföhnde haren is zeker de kuif duiker. De gierzwaluwen zijn nog niet vertrokken…opschieten jongens een zwaluw maakt nog geen zomer…Het is al weer snel laat nog een kopje koffie en lekker slapen…

Vrijdag 6 augustus:

We worden laat wakker alhoewel het om 4 uur al licht genoeg blijkt om te lezen in je tent. Na het ontbijt inpakken en weg wezen,
We rijden verder naar het noorden over de E6 niet harder als 80km en komen in een steeds bosarmer gebied. Prachtige blauwe meren en enorme watervallen. We picknicken op een mooie plek waar anderen het beter aanpakken bbq onderweg kan ook hier in Noorwegen.

Als we door het Dovrefjell nationalpark rijden zien we een kleine camping. Magalaupet Camping. 13 km ten zuiden van Oppdal. Ook hier is een keuken waar je kunt koken en sauna op de camping. Luxe hoor.

We zetten de twee tentjes naast een wild stromende rivier op en lezen wat er allemaal te doen is in de omgeving.
Een steenarend vliegt hoog over, één van de weinige die we gezien hebben.

Zaterdag 7 augustus:

We zijn om een uur of 10 klaar om te vertrekken. Onderweg nog wat brood en om 11 uur starten we onze wandeling in Nationaalpark Dovrefjell. Tussen Dombas en Oppdal in. We wandelen van Kongsvoll naar Reinheim.

Eerst klimmen we een uur omhoog over zandpaden tussen berkenbomen. We komen op een prachtige hoogvlakte en zien om ons heen nog hogere bergen met sneeuw. Het is prachtig weer in dit toendra-achtige landschap. De broodjes smaken heerlijk en we drinken nog wat en als we onze route weer vervolgen komen we aan de rechter kant tegen de berg omhoog 5 grote muskusossen en een jong tegen.

Het is de laatste in leven zijnde groep muskusossen op het vaste land in dit gebied leven er 75. Niet geheel ongevaarlijk je moet er zeker 200 meter uit de buurt blijven. De paarden die we tegen zijn gekomen kan je aaien en blijven doodstil staan.
Niet alleen wij genieten van de telescoop(wel zwaar maar dan zie je ook wat)ook andere Hollanders genieten met ons mee van dit prachtige gezicht. We lopen nog een stuk verder zien een rendier en nog 8 muskusossen in de verte in de sneeuw.

Niet echt veel vogels gezien wel tapuit,graspieper, koekoek en de kramsvogel.

We draaien na een uur of drie om en lopen de route terug.

Hier komen we een Goudplevier in broedkleed tegen. Het is een eind naar beneden dalen en om 5 uur zijn we weer bij de auto. Moe maar zeer voldaan doen we wat boodschappen en bij en kampvuur bakken we worstjes. De garnalen en salade gaan er goed in.

Zondag 8 augustus

We doen een dagje nix. Ontdekken een klein heerlijk strandje achter de camping.
Als er vijftien tenten staan is het veel. Er is veel zon vandaag en we lezen wat af.  De rivier naast onze tent, die er met zijn geluid voor zorgt dat het net is alsof we naast de zee staan, word vooraan de camping een meter breed ipv veertig meter.

Je begrijpt dat dit voor een enorme stroming zorgt.

Maandag 9 augustus

Nadat we de tent ingepakt hebben starten we de auto m.b.v. de auto met startkabels van de buurman (oude skoda). We vervolgen de route de E6 richting het vogel eiland Runde. De enorme rotsen worden wat kaler en we naderen enorme blauw groene fjorden. Zo immens groot dat je jezelf erg klein gaat voelen. En zo prachtig blauw van kleur dat je zin krijgt er in te zwemmen. We gaan na een picknick met gebraden kippenpoten met een pond mee. Voor 221 kronen varen we over een fjord naar de overkant.

Daar zien we een klein eiland Runde. Ook de camping is minimaal.

Veld met wat tenten tegen een enorme rotswand. Na het eten, salade met heerlijk brood want dat hebben ze hier wel lekker bruin brood, gaan we de berg over lopen en hopen daar een papegaaiduiker te zien.

Helaas veel Jan van Genten, zilver meeuwen, een zee arend, graspiepers en grote jagers, maar geen papegaaiduiker.
We gaan terug om te gaan slapen, moe want het is een hele klimpartij geweest.

Dinsdag 10 augustus:

Als we wakker worden schijnt wederom de zon. Na het ontbijt, broodjes van de kampwinkel, trekken we de wandelschoenen onder de korte broeken aan en klimmen we omhoog achter de camping.

Na het zien van een prachtig uitzicht over een ander fjord en de Atlantische oceaan vervolgen we de tocht naar beneden. De gehele dag hebben we ons vermaakt op deze berg, met mooie vogelsoorten zoals Jan van Genten, Grote Jager en overvliegende Zeearenden.

Terug komend bij de camping nog even naar de haven gegaan. Hier Drieteenmeeuwen en Oeverpiepers.

Bij de tent eten we spaghetti met zalm en worden gek van de kleine mugjes. Snel de tent in en lekker slapen dan maar.

Woensdag 11 augustus:

Na het ontbijt spullen inpakken en toch nog opschieten voor de boot van half elf. Deze boottocht  hadden we dinsdag op de camping gereserveerd Op de boot waren we met nog 13 andere mensen.

We varen een mini haventje uit en komen op zee de eerste kuifaalscholvers tegen. Enthousiaste verteller en tevens kapitein begint te vertellen over allerlei vogels in het Noors en met behulp van een boek zien en horen we wat ons te wachten staat.

Een hele rots vol kuifaalscholvers en verder over het prachtige blauw groene water vliegen nog zee arenden boven de boot.

In het water zwemt een zwarte zee koet en op de rotsen zitten duizenden Jan van Genten met jongen.

Zij hebben een spanwijdte van 1.08 meter groot maar naast de zeearend 2.20 meter zijn ze nergens meer. We varen tussen de rotsen door en zien enorme grotten.

Veel drieteen meeuwen en Noorse stormvogels, Grote mantelmeeuwen en zilvermeeuwen. Verder zien we na drie jaar zoeken eindelijk de PAPAGAAIDUIKER helemaal blij en opgewonden.

Niet alleen wij ook de kapitein was blij. Niet meer verwacht na eind juli. Het waren er tien ze vlogen op uit het water en we zagen ze weer toen we er met de boot dichterbij kwamen. Geweldig zeeer de moeite waard. Voor 10 euro per persoon. De rest van de dag rond om de tent gewandeld en lekker spelletjes gedaan in de tent.

’s Avonds nog even naar voor gereden, een wulp en een bonte kraai gezien en pannenkoeken gegeten.

Donderdag 12 augustus:

We vertrekken op tijd als we alles ingepakt hebben het gaat steeds sneller.

Net voordat we het eiland afrijden zien we een slechtvalk boven de berg vliegen we vervolgen de route naar het zuiden en nemen een klein pondje. Het is nog een eindje rijden en we besluiten meteen maar de Gyranger route te rijden anders kunnen we van de week weer terug. Na het betalen van 60kronen mogen we naar boven.

Het is dood eng heel hoog en zonder vangrail, met grind op de smalle weg. Het uitzicht maakt gelukkig veel goed en we genieten boven van een prachtig vergezicht met veel wit op hoge bergen.
Als we op de camping aankomen in Briksdal is er aan een gletsjermeer een plaatje van een plaatsje voor ons.

De gletsjer van Jostedalsbreen. De grootste gletsjer van het vaste land. Enorm hoog blauwwit ijs. We zetten de kleine tentjes gauw op en eten rijst met kip. Dan is het wel erg koud en na het douche gaan we lekker slapen.

Vrijdag 13 augustus:

Deze hele dag hebben we lekker genoten van het mooie weer, waarbij we zelfs verbrand waren, de kinderen vermaakten zich in de bootjes die van de camping waren.. Als de zon achter de berg is koelt het erg snel erg hard af van tegen de 30 naar beneden de 20 graden. Het is ’s nachts ook erg koud.

Zaterdag 14 augustus:

Om 1 uur zijn we bij het beginpunt van de route over de gletsjer. Jostedalsbrreen bij Briksdal.

Gister gereserveerd en na de lunch kennis gemaakt met onze vrouwelijke gids. De tocht naar boven duurt drie kwartier en is een behoorlijke klim. Boven krijgen we de materialen uitgereikt. Een tuigje om, een helm op en spikes onder je schoenen ook een pikhouweel hoort erbij.
Als we ons alle veertien aan een touw hebben vast gemaakt lopen we nog verder naar boven daar binden we de spikes onder onze schoenen en na wat tekst en uitleg starten we.

Geweldig wat een prachtige blauwe kleur heeft het ijs en wat een geweldige ervaring om op zo’n hoogte over dit honderden jaren oude ijs te lopen.

De gletsjer is op het diks 86 meter dik en wordt wel steeds kleiner. Onderweg geeft ze nog wat wetenswaardigheden over de gletsjer en het materiaal wat zij bij zich heeft en het touw wat gespannen moet blijven omdat als je valt je een ander niet opkunt vangen als die ver valt en vaart maakt waardoor het erg zwaar word.
Echt ongelofelijk hoe mooi en indrukwekkend dit is. Na twee uur klauteren we het ijs af en vervolgen we de route naar beneden. Nog gauw eten kopen want het blijkt al weer zaterdag te zijn dus ook wat voor morgen. Zalm met sla en morgen spaghetti bij een supermarkt die om half zeven nog open was. 25 km verderop.

Zondag 15 augustus

Na een heerlijk ontbijt op de boot, pakken we de rest van de spullen in de auto en om 12 uur rijden we richting Hardanger Vida een natuurgebied iets zuidelijker. Het is een end rijden en de laptop gaat in de auto aan. De omgeving wordt wat minder hoog om ons heen en geen sneeuw meer op de bergen. Veel hoogvlaktes met schapen en wel borden met rendieren maar geen live rendieren, heelaas.

Wel weer heel mooi een Paapje gezien.
De camping die we bedacht hebben is niet zo leuk en het gebied is ook niet echt wat we er van verwacht hebben. Misschien zijn we een beetje verwent na al dat natuurschoon. We rijden tot laat door en vinden een rustige camping aan het water, kan het anders.

Er is op de camping voor 50 kronen de mogelijkheid om te midgetgolven, te kanoën en een heerlijk speeltoestel. Je kunt er je eigen klimrek maken. De tent opzetten gaat steeds sneller en bij gebrek aan spaghetti wordt het macaroni en dan snel slapen.

Maandag 16 augustus:

De volgende dag is het erg zonnig.  In de middag slaat het weer om en begint het te miezeren. Dit houd niet echt meer op. Dan maar een stukje gaan rijden en de omgeving gaan verkennen.

Bovenop de berg in een toendra-achtige gebied zien we  een bever. Slim om muggenspul mee te nemen, je wordt er snel geprikt.

Dinsdag 17 augustus:

Het is nog erg nat buiten en we gaan na het ontbijt in de auto met de bedoeling ergens te gaan lopen, maar het gaat steeds meer regenen dus we rijden een mooie route en kijken even om ons heen in een wandelpark. Hier zitten wel weer veel; vogels; paapjes, gele kwikstaartjes, kramsvogels, brilduikers. Nog geen rendieren wel veel schapen op de weg. Op de terug weg boodschappen gedaan en ’s middags binnen bij receptie gelaptopt. De foto's uitgezocht. Wat hebben we al veel mooie plekken gezien.  Nu is het wel weer even droog maar echt aangenaam is het niet buiten.

Woensdag 18 augustus:

Na het inpakken gaan we op weg naar Zweden. De camping heeft iedere ochtend vers brood als je besteld moet je 20 min wachten dan bakken ze het volkoren brood en de bruine broodjes voor je. Echt heerlijk. We rijden onder Oslo door en nemen de tunnel naar Zweden.

Dan rijden we nog een flink stuk naar beneden om in Hamburgsund aan te komen. Hier nemen we een hut voor een nachtje.
We eten garnalen die we kopen in het dorpje twee minuten voor sluitingstijd. 7 uur. We kijken ook nog even rond in het havendorpje. Erg schattig al die huisjes en we maken nog wat foto’s van de bootjes.

Het is al laat als we gaan eten en daarna slapen we zo in, erg warm zo’n hut zeker na de afgelopen koude nachten. Het regent overdag niet maar ‘s nachts begint het weer.

Donderdag 19 augustus:

De volgende morgen gaan we naar het Vikkingdorpje naast de camping, de kinderen zijn er al als wij de hut opruimen.
 Door dat het vakantieseizoen hier al voorbij is, is het erg rustig in het vikkingdorp en we genieten van een privé uitleg en behandeling.

We kijken nog een tijdje rond en vertrekken rond drie uur naar het midden van Zweden. Onderweg eten we een kipje en rijden weer door. Na nog een ijsje en wat laptoppen gaan we onder Gotenburg rechts het land in. In Hillirstorp vinden we een gezellig ikea hut.

We zijn nog nagenoeg de enige op de camping, het is al tegen half negen. Lekker douchen en eten en dan naar bed. Erg warm in het hutje en ook veel muggen hier. Twee stapelbedden in een hoek. De kinderen met z’n drieën boven en wij beneden.

Vrijdag 20 augustus:

We staan een beetje op tijd op en eten krekkers in de hut en gaan onze wandelschoenen aan doen voor een flinke wandeling in het nabij gelegen natuurgebied (Store Mosse). Een peelachtig gebied met een mooi bezoekerscentrum. Onderweg een lekker koffiebroodje en dan naar een gigantische vogel kijk hut. Vier etages en een lift.

Vanuit de hut heb je een mooi overzicht over het gebied. In de verte zagen we een Bruine Kiekendief vliegen.

Na een stukje lopen zie we een Wilde Zwaan prachtig zitten, maar ook enkele Kraanvogels.

Later nog meer kiekendieven en tafeleenden. Het stikt er van de muggen want het is een moerasachtig gebied wat doet denken aan de Grote Peel. Heel veel berken en enorme dennenbomen.

Er zijn heel veel planken in natte stukken gelegd waar we over heen kunnen lopen.

Onderweg kwamen we nog een mooi bezoekerscentrum tegen waar we op sloffen in mochten. De route loopt om een groot meer heen en is 13 km.

We doen er enkele uren over van half twee tot een uur of zes. Onder weg heeft het nog even geregend, maar verder was het droog en lekker warm. Goed te doen in T-shirt met spijkerbroek i.v.m. de enorme hoeveelheid muggen. Als je even stilstaat zitten er zo 15 muggen op je broek. Moe en trots op de kinderen komen we terug om de zalm te eten.

Zaterdag 21 augustus:

We slapen een beetje uit en eten weer krekkers, dan pakken we de spullen in de auto en nu nog op zoek naar een supermarkt. Einde van het seizoen dan is er op de camping niets meer. We rekenen de hut af 400 kronen.
Onderweg ook nog even een bezoek gebracht aan een parkje met wat elanden. De kinderen krijgen een stukje berk mee om te voeren.

Stikker voor op de auto van een eland en verder maar weer.
Broodjes en een soort flapje met pekannootjes erg lekker ook nog een ijsje onderweg en dan op naar Falsterbo. De oversteek plaats voor vogels van Zweden naar Denemarken. We lopen over een golfbaan naar een vuurtoren.

Nadat de prachtige donkere lucht is overgewaaid en een buitje is gevallen gaat we nog even kijken.

Prachtig waren de vele(wel 100 gele kwikstaarten) die de overtocht nog niet wilde maken. Ter plekke ook; visdief, grote stern, tafeleend, winter taling, eidereend, groenpoot ruiter en oeverlopers. Knobbelzwaan en aalscholvers torenvalk, spreeuwen en een sperwer die de overtocht naar Denemarken waagt.

We vertrekken om 18.20 uur uit Falsterbo .Om 19.00 uur rijden we over de brug naar Denemarken , bij Malmo naar Kopenhagen, en via de brug voor Odense rijden we verder en eten bij mac. Donald. Om 23.00 uur rijden we over de grens naar Duitsland. We hebben de hele dag lekker weer graadje of 20. Lekker in de auto af en toe valt er een drupje. Blij dat de tent er een paar dagen geleden droog is ingegaan. Beviel wel de hut alleen erg veel muggen in Zweden. (Met zijn vijven 250 muggen bulten en niet krabben in de auto). De kinderen slapen rond half twaalf na wat draaien en verplaatsen.
Rond 05.00 uur komen we aan in Uden, deze 3 weken hebben we 5659 km gereden.

SLOT

Erg rustig overal, wel een verschil met Frankrijk. De hele vakantie nergens echt druk op sommige plekken zie je niemand. Of je komt op verschillende campings dezelfde mensen tegen. Alleen waar een toeristische attractie is zie je mensen verder ook weinig Noren en Zweden in dorpjes gezien. De kinderen zeiden op de terugreis dat ze het erg naar hun zin gehad hebben op de diverse campings en dat het leuk afgewisseld was. Dag rijden, laptoppen in de auto, camping zoeken en omgeving absorberen. Dag lopen, klimmen, dalen en klauteren in geweldig indrukwekkende omgeving. Mooie gletsjers en prachtige fjorden. Dagje relax nixen. Beetje lezen, spelen, hutten bouwen en op camping rondhangen.  Al met al een geweldige vakantie in een prachtig land met mooi weer veel zon en droog weer af en toe een buitje en alleen koude nachten. Qua vogels was het niet de juiste periode (augustus), volgens zeggen is juni de beste maand, vooraal voor het eiland Runde.